A padlizsán töltve az igazi

Néha úgy érzem, feladom. Anyaként egy-egy nehéz helyzetben vesztett bokszolóként bedobnám a törülközőt. A kisfiam, aki még csak másfél éves, a nem korszakába lépett. Nem akarja, hogy kicseréljem a pelusát, nem akarja felvenni a zoknit, nem akar délután aludni és nem akar enni. A nagymamám azt tanácsolta, adjam neki a kedvenceit. Ez eddig tök rendben is lenne, csakhogy a kedvencek listája folyamatosan változik. Egyik nap például két pofira tömi a paprikát, a másik nap meg köpködi rám. Hogy legyek így következetes!? A gyerekorvos szerint csak túlaggódom. Mert az a gyerek, amelyiknek volt mit ennie, az még nem halt éhen. Biztos igaza van, rutinos játékos. Látott már karón varjút, de anyaként nehéz megemészteni, ha az ebédjét szimpla passzióból szétkeni az etetőszéken, a haján, vagy a pulóveremen.

Viszont azt látom, hogy gáláns, értékeli az igyekezetemet. Újabban fiú létére elkezdett főzőcskéset játszani. Ül mellettem a konyha padlóján és kevergetni az üres fazekakat. A kis műanyag kanalával az egyik edényből pakolgatja át a képzeletbeli ennivalót, és ha a kezébe kerül a habverő csak annyit mond: anya. Ilyenkor a boldogság, mint valami kellemesen folyós, langyos méz, szétfolyik a lelkemen. Begyógyítja a sebeket, és örömömben neki állok főzni. Például padlizsánt, ami szerintem egy kis paradicsommal, darált hússal és jó sok hagymával töltve az igazi. Tudjátok, ez az ujjmegnyalós sztori, amikor legalább egy ebéd erejéig azt képzeljük, hogy valami szép, kellemesen mediterrán város teraszáról bámuljuk a tengert.

padlizsán egytálétel paleo gluténmentes tejmentes
Paleo, gluténmentes és tejmentes. 

Töltött padlizsán (két főre)

  • két darab közepes padlizsán
  • féli kiló darált hús ( lehet pulyka, csirke, sertés- teljesen mindegy)
  • két darab lilahagyma
  • fél szál póréhagyma
  • négy gerezd fokhagyma
  • két evőkanál eritrit vagy nyírfacukor
  • két deci sűrített paradicsom
  • egy kávéskanál szerecsendió
  • egy kávékanál koriander
  • egy kávéskanál bazsalikom
  • egy csipet só
  • egy csipet bors
  • a sütéshez kókuszzsír ( lehet olívaolaj is, ha nem ragaszkodunk a paleóhoz)

A padlizsánokat félbevágjuk, majd a belsejüket, amennyire tudjuk, kikaparjuk.  A kikapart belsőt apró kockákra vágjuk.  A kókuszzsíron vagy az olívaolajon megfuttatjuk a póréhagymát, a padlizsán belsejét és az apróra vágott lilahagymát. Ráhintjük a darált húst, amit lehetőleg időben kiolvasztottunk. Egy kicsit rotyogtatjuk a cuccot a vokban, majd belerakjuk a zúzott fokhagymát és ráöntjük a paradicsomlevet. Ezután ízesítünk: só, bors, cukor, majd a koriander, a bazsalikom, majd a szerecsendió következik. Mikor a leve nagyjából elfőtt, akkor egy kanállal visszatöltöm az egészet a padlizsánhéjba. Végül nagyjából fél óra alatt 180 fokon légkeveréses fokozatban, attól függ, mennyire sikerült kikaparni a padlizsán belsejét- készre sütjük.

Tálalhatjuk némi parmezánnal, esetleg ha paleósok, tejérzékenyek vagytok, akkor némi olívabogyóval vagy metélőhagymával. A végeredmény isteni és a férjem szerint ismétlést kíván!

Kérlek, lájkoljátok  Facebook oldalunkat, és kövessetek bennünket Instán!

Tovább

Fehér padlizsán: vedd a piacon és kend a kenyérre!

Piacon vásárolni sokkal nagyobb élmény, mint mondjuk bemenni bármelyik hiperbe, diszkontba és telipakolni a kosarat. A piacozásban valahol ott lakozik a lélek. Egy vérbeli őstermelőnek mindig van egy-két jó szava az éppen aktuális vevőjéhez. Ez csak egy olyan, pénzben nem mérhető apróság, amivel egy másik ember napját szebbé lehet tenni. Szerencsére itthon is  megtelnek élettel a régi vásárcsarnokok. (Nemcsak a dolog lelki oldala miatt.) Sok városban újabb-és újabb helyek nyílnak, ahol aztán jó esetben mindenféle egészséges, netán vegyszermentes finomsággal lehet találkozni.

Fehér padlizsánt (tojásgyümölcsöt) már az ókorban is ették. 

Viszont nem árt résen lenni, mert bárhol megjelenhetnek a fejkendős néniknek álcázott szerencselovagok, akiknek a kis asztalkájáról szinte ordít a nagy szeműre duzzasztott íztelen spanyol szőlő. Ha már rászánjuk az elvileg minőségi alapanyagok beszerzésére az időt, és nincsenek meg a tuti forrásaink, akkor érdemes az alábbi tanácsokat megfogadni:

  • Akinek nem olyan tökéletes, távolról sem polcról leugrós az áruja, az esetek kilencvenkilenc százalékban maga termelte, és nem a nagybanin vagy boltban nagy tételben vásárolta.
  • Mindig kérdezzük meg, hol van a földje, kertje, állatai stb. Egy igazi őstermelő ilyenkor általában egy minimum három perces monológban elmeséli, mióta csinálja, használ-e vegyszert stb. Ha esetleg valamelyik családtag árul, akkor is tud erre a kérdésre válaszolni. Ha kókler, akkor legalább húsz másodperces hatásszünet következik, vagy lesütött szemmel mondja, hogy ő is úgy vette, mint a szomszéd Mariska. (Nekem mindegyikre volt példa.)
  • A zöldséget, gyümölcsöt mindig mi válasszuk ki!
  • Ha lehet akkor, akkor kérjünk kóstolót.
  • Az alkudozás a piac része, ne féljünk tőle!

A piacon igazi kincsekre lehet bukkanni. A múltkor például egy pár kisebb fehér padlizsán keltette fel a figyelmemet, mert ilyennel a hagyományos boltban korábban még nem találkoztam. Az őstermelő néni elmagyarázta, hogy ez sokkal de sokkal jobb a lila változatnál. Nincsen benne annyi mag, így sokkal krémesebb, intenzívebb ízű vinetta, azaz padlizsánkrém készül belőle. Igaza lett.

Egy "mosolygós" pirítóssal könnyebben indul a nap.

„Mindenmentes” padlizsánkrém (kábé kétszáz gramm jön ki belőle)

  • két darab közepes fehér padlizsán ( ha nem találtok, jó a sima lila is)
  • három gerezd fokhagyma
  • egy deci mandulatejföl (vagy három evőkanál majonéz)
  • egy csipet bors
  • ízlés szerint só
  • fél marék friss petrezselyem zöldje

A sütőt előmelegítem 180 fokra, légkeveréses fokozatra. A padlizsánokat egy villa segítségével jó sűrűn megszúrom, hogy sütés közben a gázok távozni tudjanak. Egy gyors mozdulattal tepsibe teszem őket és már mehetnek is barnulni. A fehér padlizsán elég látványosan sötétedik, de csak akkor kell kivenni, amikor már szó szerint „ráncosra” pirult. Ez nagyjából fél óra. Utána pár percet érdemes várni, hogy egy kicsit hűljön, kivéve ha az ujjunk hegye extrém mód bírja a forróságot. Ha jól átsült a padlizsán, gyakorlatilag majdnem egyben lejön a héja, ami felettébb jó hír.

A darabokat turmixba, vagy egyéb aprításra alkalmas eszközbe tesszük, majd hozzátesszük a fokhagymát, a petrezselyem zöldjét. Körülbelül három perc alatt krémesre turmixoljuk. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk, és már kenhetjük a pirítósra. Tökéletes reggeli egy csésze forró kávéval!

Tovább

Ezt főzd, ha nem akarod a fél napot a konyhában tölteni!

Vannak olyan pillanatok, amikor a napi ebéd kérdése huszadrangú problémává semmisül. Amikor nincsen idő flancolni, új alapanyagokkal kísérletezgetni vagy éppen a különleges hozzávalók után futkározni.

A kisfiam összeszedett valami szuper vírust a héten, így nem sok időm maradt a főzésre. Alapjáraton a „babán” állandóan be van kapcsolva explorer gomb. Birizgálja a fantáziáját, hogy miért van például fekete madzag a falon lévő fehér kis négyzet és a laptop között, hova bújtak éppen a pici, húsos ujjacskái elől a színes kábelek?! Most szegénykém csak bámult maga elé,  a nap huszonnégy órájában hozzám bújt hozzám.

Nah, ilyen helyzetben nem sok kedvem volt órákat a konyhában a tölteni, így francia lecsót ebédeltünk. Azt bírom ebben a receptben, hogy nem kell a zöldségeket meg a húst előfőzögetni, szimplán csak mindent fel kell vágni, bele kell szórni őket a tepsibe. Nagyjából húsz perc múlva ott lesz az ebéd a tányéron. Egészséges,  kevés mosogatnivalóval jár, és egyszerre kész lesz a hús plusz a köret. Ráadásul nem kell hozzá semmi extraság. Ajánlom ezt a receptet mindenkinek, aki nem akarja a fél napját a konyhában tölteni.

A padlizsán a paradicsommal jól kiegészíti egymást.

Francia lecsó fokhagymás csirkével (recept két főre)

  • fél kiló csirkemell
  • egy darab közepes padlizsán
  • három darab közepes paradicsom
  • egy darab közepes vöröshagyma
  • négy gerezd fokhagyma
  • egy kávéskanál kakukkfű
  • egy kávéskanál rozmaring
  • egy csipet bors
  • ízlés szerint só
  • hatvan gramm kókuszzsír

A sütőt előmelegítjük 180 fokra, légkeveréses fokozatba. Egy hőálló kerámiatálat kikenjük kókuszzsírral. Innentől kezdve gyors a zöldségpucolók, alkalmi konyhalánnyal rendelkezők előnyben. Megpucoljuk a padlizsánt, majd kis karikákra vágjuk. A tepsi aljába szépen beletesszük a szeleteket. Ezután egy réteg karikára, darabokra (attól függően hogyan sikerül) vágott paradicsom következik. A harmadik réteget a durvára vágott vöröshagyma alkotja. Ezután jön a besózott, apróra vágott csirkemell. A húsdarabok tetejére jön az összezúzott fokhagyma. Fontos, hogy minden kis szeletre jusson, mert ettől lesz kellően pikáns a csirke. A tetejére jön még egy réteg paradicsom, és egy réteg szeletelt padlizsán.

Nagyjából 50 gramm kókuszzsírt folyóssá melegítjük, majd hozzákeverjük a rozmaringot és a kakukkfüvet. Leöntjük vele az egész tetejét, majd betesszük a sütőbe. Körülbelül húsz-huszonöt perc alatt szépen megsül.

Lehet alulra tenni még cukkinit vagy sima tököt is. Mivel egyik sem volt otthon, ezért most nemes egyszerűséggel kihagytam őket. Ha nem akartok nagyon diétásat, akkor a csirke helyett lehet szalonnát tenni, esetleg mindkettőt, ha szeretnétek halmozni az élvezeteket. Ha vegánok vagytok, akkor a hús simán kihagyható, anélkül is remek zöldséges egytálétel. Minden falatja után úgy érzem magam, mintha leugrottam volna Provance-ba ebédelni.

Tovább

Amarántfelfújt, a szuper ebéd

Nehezen viseltük (viseljük) a Szaharát idéző vénasszonyok nyarát. A férjemmel felváltva kókadoztunk. Legszívesebben ki sem mozdultunk volna a kanapé, az ágy és a gyerekszobai szőnyeg triumvirátusából. De ez csak a mi kis cukormázas, cseresznyés álmunk volt. A kisfiam angyali hangján tágra nyitott pupillákkal folyton azt ismételgette: táttá, táttá, táttá. Ez az ő nyelvén azt jelenti, menjünk el valahova. Akárhova. Postára, piacra, játszótérre vagy kertészetbe. Tök mindegy. Csak hadd vegye fel a kiscipőjét, hadd sétálgasson és simogathassa (alkalom adtán tépkedhesse) a virágokat, bokrokat. A férjem bölcsen megállapította, ha a gyerekben ennyi energia van, akkor nekünk is turbó fokozatra kéne kapcsolnunk. Nem volt más választásunk, mint bevetni a csodafegyvert: az amarántot. (Korábbi posztot az amarántról lásd itt

Fenyőmaggal és zöldpaprikával tálaljuk.

Amaránt felfújt paradicsommal és padlizsánnal

Recept két személyre

  • egy darab kisebb padlizsán
  • öt darab közepes paradicsom
  • 300 gramm amaránt
  • két fej vöröshagyma
  • három gerezd fokhagyma
  • egy kávéskanál római kömény
  • egy csipet bors
  • ízlés szerint só
  • a sütéshez kókuszzsír

Először forrásban lévő vízben tíz percig főzöm az amarántot. 180 fokra előmelegítem a sütőt. Közben az egyik vöröshagymát felkarikázom, és a kókuszzsíron megpirítom. A padlizsánt meghámozom - hogy ne legyen keserű - majd egy deci víz és négy felkockázott paradicsom társaságában rádobom a vöröshagymára. Az összenyomott fokhagymákkal, a borssal, római köménnyel és a sóval ízesítem a zöldségeket. Pár percig rotyogtatom az egészet.

Az amarántot egy levesszűrő segítségével átpakolom egy tűzálló tálba, majd összekeverem az előfőzött zöldségekkel. A megmaradt paradicsomot és a hagymát szeletekre vágom, és a felfújt tetejére teszem. Én szép sorba tettem őket, hogy mindenhova jusson a pluszfeltétből. Nagyjából még húsz percig sütöm. Akkor veszem ki, ha a paradicsom és a hagyma széle el kezd pirulni.

A végeredményről csak szuperlativuszokban lehet csak beszélni: szuperegyszerű, szupergyors, szuperegészséges és szuperfinom.

Epilógus:

Az amaránt ismét felpörgetett: délután több, mint tíz kilométert gyalogoltam a dögmelegben a kisfiammal. Pedig reggel még a házból sem akartam kilépni.

Tovább

fit food challenge

blogavatar

Tündi vagyok. Egy hús-vér, elfoglalt anyuka, aki nem veti meg a finom falatokat. A blogon olyan egészséges paleo és vegán ételeket készítek, amelyek gyorsak, finomak és túllépnek a hagyományos fitnesz salátán.

Kövess bennünket a Facebookon is!

Címkefelhő

adalékanyag (3),allergia (1),alma (6),amaránt (2),anya (2),azelsosprint (1),azelső (1),babakonyha (1),balaton (1),banán (1),banánpalacsinta (1),bonbon (1),bor (1),borsó (1),brokkoli (1),brownie (1),bulikaja (1),challenger (2),chia (1),chia puding (1),chiamag (1),citrom (1),cleankaja (1),csernaszabobandi (1),csirke (4),csirkecomb (1),csokoládé (2),cukormentes (1),cékla (4),céklakrém (1),céklaleves (1),desszert (11),dieta (2),dietas (2),dietas recept (7),diéta (8),diétás (2),diétás desszert (2),diétás recept (4),diétás torta (1),diétás étel (2),dió (3),egytálétel (4),egészséges (2),egészséges desszert (1),egészséges ebéd (1),egészséges recept (4),egészséges édesség (1),egészséges életmód (1),előétel (1),enesazegeszsegugy (1),fasírt (1),fehérrépa (2),fehérrépapüré (1),fogyás (1),fogyástörténet (2),fánk (1),főzelék (4),főzelékfeltét (1),főzés nélkül (1),főétel (1),fűszer (1),garnéla (2),gasztrosztori (1),gluténmentes (81),gluténmentes desszert (1),gomba (2),gyerek (1),gyors (3),gyors desszert (2),gyors ebéd (8),gyors recept (2),gyorsebéd (6),gyömbér (4),gyümülcskenyér (1),hajdina (1),hal (3),harmadik világháború (1),hasfájás (1),hozzátáplálás (1),hús (1),kacsa (2),kalóriaszegény (9),karfiol (3),karácsony (6),keksz (1),keletikonyha (3),kenyér (2),kezdoszakacs (1),kovászos uborka (1),krém (1),krémleves (1),kuszkusz (1),káposzta (2),kókusz (2),kókuszos banán (1),köles (3),köleskeksz (1),kölestorta (1),köret (5),laktozmentes (5),laktózmentes (7),lazac (1),Lecsó (1),lecsó (1),lencse (1),leves (13),levesbetét (1),liba (1),lime (2),liszt (2),lisztmentes (1),logisztika (1),marha (1),meggy (1),menü (5),mind megettük (5),mindenmentes (5),mindmegettük (3),muffin (1),mák (1),mézeskalács (1),nagyon finom (12),nagyonfinom (4),nem hízlal (3),nyári ízek (1),nyúl (1),növényi tej (2),olcsó (1),olcsórecept (1),padlizsán (4),palacsinta (1),paleo (67),paleo desszert (1),paleocsinta (1),paprika (2),paradicsom (5),partikaja (1),paszternák (1),pazarlás (1),petrezselyem (3),pite (1),poharas (1),pohárdesszert (1),pohárkrém (2),praktika (1),pulyka (1),póréhagyma (1),pörkölt (1),quinoa (2),quinoa saláta (1),recept (1),rozmaring (1),rák (1),saláta (2),sertés (1),siker (1),spagetti (1),spenótos csirke (1),szaloncukor (1),szalonna (1),szilva (1),szoptatás (1),(1),sütemény (1),sütésnélkül (1),sütőtök (3),tej (1),tejmentes (71),tojásmentes (1),torna (1),torta (3),tudatos fogyasztás (1),tudatos vásárlás (8),tápiókagyöngy (1),tészta (1),tök (1),tökösmákos (1),túlélés (1),uborka (1),vegán (32),vegán ebéd (2),vegán étel (1),videó (1),vizsprint (1),vörös quinoa (1),who (1),zeller (1),zöldség-gyümölcs (1),zöldségkrém (3),áfonya (1),édesburgonya (1),édeskömény (1),élelmiszer (1),életmód (2),étrend (1),étteremajánló (1),újévi fogadalom (1)