Újévi fogyás: így biztosan sikerül!

 

Január elsejétől kezdve a tévét kábé három percenként elárasztja valamilyen csoda dohányzás leszokást segítő tapasz, rágógumi, cigaretta formájú tabletta reklámja. A legszebb, amikor egy ilyen típusú hirdetést az interneten egy gyerekmese kellős közepére illesztenek be. Jó persze, itt legalább tovább lehet görgetni nagyjából öt másodperc után, de azért egy kicsit bosszant a dolog. Legalábbis engem. A férjemet meg még jobban. Neki ezekben a pillanatokban erőt kell vennie magán, hogy a cifra, felnőttes káromkodást a „hogy a macska rúgja meg.” felkiáltással elintézze. Ugyanakkor megértem a gyógyszergyártókat is, mert a szilveszteri óriásiban mulatás után ez azaz időszak, amikor a (z)embereket tömegével leginkább rá lehet venni a csontig rögzült szokásaik megváltoztatására. 

fogyás újévi fogadalom siker diéta
Kép forrása: health.com

A másik top újévi fogadalom legalábbis a Google szerint hogy:

megígérem, hogy jövőre lefogyok.

Itt álljunk meg egy pillanatra. Kérdem én, hogy mi a hiba ebben a pongyola kis kijelentésben? A valamikori döntéselmélet kurzuson hallottak alapján nem felel meg a SMART-kritériumoknak.  Ezek a következőek:

  • S- (specific)specifikus
  • M- (measurable)mérhető
  • A-(achievable)elérhető
  • R- (relevant)fontos
  • T- (time-bound)határidőhöz kötött

Ez ebben az esetben azt jelenti, hogy a fogyást ugyanúgy tervezzük meg, mint egy építkezést, egy munkahelyi projektet vagy épp a gyerekek logisztikáztatását. Először nézzük meg, hány kiló plusszunk van, honnan szeretnénk fogyni. Majd ezután tűzzünk ki nagyjából elérhetőnek, reálisnak tűnő célokat, amelyeket időpontokhoz kötünk. Érdemes kicsikkel kezdeni, például egy kilót két hét alatt, vagy két centit a csípőből egy hónap alatt, mert ezeket könnyebb megvalósítani, így a sikerélmény garantált.

A SMART-szempontok közül szerintem a leglényegesebb a fontosság. Ha valaki úgy dönt, hogy le akar fogyni, akkor mindent, de tényleg mindent meg fog tenni. Nem keres kifogást, hogy nekem nincsen időm, nincsen pénzem az egészséges ételekre, meg nem ideologizál, hogy elfogadom magam így is. Közben meg titokban sóvárogva nézi a női magazinokban, az Instán vagy a Facebookon a falatnyi bikiniben pózoló modelleket, színésznőket. Mondom ezt úgy, hogy éveken keresztül, ha most a terhességemet nem számítom, túlsúlyos voltam. Az egész csak elszántság és kitartás kérdése (jó néha a pajzsmirigy illetve egyéb egészségügyi problémák bezavarhatnak, de most az alapesetet nézzük)

Ha ezzel készen vagyunk, akkor az elméletet ültessük át a gyakorlatra. A rendszeres mozgás (ebbe beletartozik például a napi minimum negyedórás séta, a biciklizés, vagy a lépcsőzés is) mellett az étrendünket is át kell alakítani. Kelly Hogan, egy new york-i kórház dietetikusa szerint a következőket érdemes betartani:

  • Kevés olajban süssünk-főzzünk!
  • Naponta ötször fogyasszunk zöldséget-gyümölcsöt!
  • Kajarendelés, vagy a nagyszerű gyorsétteremi finomságok helyett főzzünk otthon!
  • Ne mondjuk le teljesen a desszertekről, mert a nassolásmegvonás növeli a sóvárgást!

A kevés olaj történet szerintem könnyen kivitelezhető. A napi ötszöri zöldség vagy gyümölcs már nehezebb falat lesz, de még megoldható. Az utolsó kettő viszont teljes gondolkodás átformálást kíván, főleg ha a munkahelyi kifőzdében ebédelést is a kajarendeléshez soroljuk. Tudom, vannak olyan kollektívák, akiknek szakrális rítusa az együtt ebédelés. Ez egy klassz dolog. Csak, ha alaposabban végignézzük egy-egy ilyen melegítőpultos étterem kínálatát, akkor szomorúan meg kell állapítanunk, hogy az egészséges, kalóriaszegény ételek nagyjából a natúr csirke párolt zöldség illetve a valamilyen saláta között mozognak meglehetősen túlárazva. A cél érdekében ezért célszerű este, munka után - ami néha tényleg borzasztó nehéz, ezt tapasztalatból mondom- előre elkészíteni a következő napi ebédet.

A desszertekről sem kell lemondanunk. Sok egészséges és gátlástalanul finom receptötlet van. Például én nagyon szeretem pohárkrémeket. A gyömbéres tápiókapuding, a chiapuding, a céklás- almás poharas gyors és egyszerű édességpótló.

Amivel a saját tapasztalatom alapján ezt a listát még kiegészíteném azok a következőek:

  • Lehetőség szerint a fehér cukor és fehér liszt mellőzése!
  • Naponta ötször étkezzünk!
  • Reggelizzünk, úgy mint egy király, ebédeljünk úgy mint egy polgár és vacsorázzunk, úgy mint egy koldus!

A fehér cukor és a hagyományos fehér liszt negatív hatásait gondolom senkinek sem kell ecsetelni. Viszont, ha megkívánjuk őket, mert emberek vagyunk és nem fitneszrobotok, akkor lehetőleg délelőtt együk, mert akkor az anyagcserénk még gyorsabb. A napi ötszöri étkezés is legalább ennyire lényeges, hiszen ha egyenletes a vércukorszint, akkor kisebb eséllyel alakulnak ki falási rohamok. A királyos közmondást szerintem senkinek sem kell bemutatni. Mondjuk, én speciel én sosem tudnék korgó gyomorral lefeküdni, ezért megcseréltem az uzsonna és a vacsora mennyiségét. Így ha délután bőségesen eszek, akkor este tutira nem zabálom fel a fél hűtőt.

Ezek után nincsen más hátra, belevágni a nagy újévi fogyásba, és elhinni, hogy jövő ilyenkor beleférünk abba a szűk kis farmerba, amelyik már időtlen idők óta a polc mélyén lapul!

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebookon és az Instán is!

Tovább

Kókuszos szaloncukor házilag

Lassan advent. A karácsonyi vásárok fabódéin sok helyen még az utolsó simításokat végzik. Felkerülnek a girlandok, a csillagos, hópihés fényfüzérek. A munkások felállítják a tereken a legalább tíz méter magas karácsonyfát. Beizzítják a sparheltet a modern népviseletbe öltözött kürtős kalácsosok. Közben pedig kisebb nyugdíjas –és munkatárs csapatok, na meg persze a babakocsis kismamaklubosok körül állják az alkalmi asztalokat, hogy műanyag poharakból vagy jobb esetben kerámia bögrékből szürcsölgessék a gőzölgő forralt bort. Mindent átjár a karácsony fahéjas-szegfűszeges illata. Béke van. Legalábbis annak tűnik. És valahol a szíve mélyen mindenki abban bízik, hogy jövő ilyenkor is az ajándékozás legyen legnagyobb problémája.

Jót venni nem egyszerű. Főleg, ha már a második körösök például kollégák, távoli unokatestvérek, vagy barátok jönnek szóba. A helyzetet még inkább súlyosbítja, ha a büdzsé finoman szólva feszes. Ebben az esetben be lehet vetni például a házi szaloncukrot. Egyszerű, gyors, és alkalmas a tömeggyártásra. Az is bátran kipróbálhatja, aki nem akar ezreket kiszórni normális szaloncukorra. A múltkori kókusztej akcióm után maradt egy adag turmixolt kókuszreszelék, amit nem akartam kidobni, ezért szaloncukrot készítettem belőle. Mivel másnapra az összes elfogyott, így kénytelen voltam ismételni. Most sima kókuszreszeléket használtam.

desszert tejmentes diétás karácsony csokoládé gluténmentes
Ezt tuti lelopkodják a fáról!

Házi kókuszos szaloncukor ( kb. 20 darabhoz)

  • 100 gramm kókuszreszelék
  • egy  deci kókusztejszín ( kókusztej maradék reszeléknél elég a fele is)
  • két evőkanál nyírfacukor
  • egy tábla étcsoki (legalább 60 százalékos)

A kókuszreszeléket összekeverek a kókuszkrémmel és a nyírfacukorral. Ha nincsen kedvetek elmenni bioboltba egy ilyenért vagy drágálljátok, akkor diszkontokban pl. Aldi kapható konzerves kókusztejet is használhattok. Ennek olyan sűrű a teteje, hogy nyugodtan helyettesíthető vele a kókusztejszín.  Akkor jó az állaga, ha a tál alján nagyjából összeáll a massza. Egy órára beteszem a hűtőbe pihenni, hogy a krém formázhatóvá váljon. Amikor kiveszem a kezemmel kis, kb három centis hengereket sodrok a tenyeremmel, és a végüket benyomkodom. A kész példányokat tálcára teszem, majd berakom őket egy órára a fagyasztóba.

desszert tejmentes diétás karácsony csokoládé gluténmentes
Oh my deer! Csokira várva!

Amikor letelt a pihenési idő, akkor egy tálra sütőpapírt rakok. A csokit darabjaira töröm. A háromnegyedét vízgőz felett egy fémtálban felmelegítem. Lecsukom a gázt, majd hozzákeverem a maradék csokit is. (Ha van ételhőmérőtök, akkor nyugodtan használjátok! A bevonat akkor lesz szép fényes, ha az olvadt csoki hőmérséklete 31-32 fok körül mozog.) A kókuszdarabokat egy villa, kanál segítségével beleforgatom, aztán a sütőpapírra teszem a kész művet, ahol pár perc alatt megszilárdul. Fontos, hogy a csokival gyorsan kell dolgozni, mert különben a kókusz megolvad.

A szaloncukrot ezután bármilyen papírba, esetleg celofánba csomagolom, és elteszem karácsonyra. Sajnos, én még itt nem tartok, mert eddig az összeset megettük. És most nemcsak a férjem volt a bűnös!

Tovább

Ezt edd a vasárnapi rántott húshoz!

Korábban nem szoktam megnézni a Facebookra feltett videókat. Amióta viszont elindult az új funkció, a heti leállásokkal együtt, kénytelen vagyok akár csak a továbbgörgetéshez szükséges három másodpercig is belenézni mindegyikbe. Néhány napja viszont láttam egy főzős videót. Egy karfiolfejet teleraktak zöldségekkel, sajttal és egy kis sonkával, majd a sütőben megsütötték. Az egész úgy nézett ki, mint egy japán gésa színes kontya.

Beindultak a nyálmirigyeim. Kicsit átgondoltam, megcsavartam a sztorit, és elkészítettem a saját verziómat. A tűzdelt  karfiol sokkal klasszabb, izgalmasabb köret (vagy főétel, ki hogyan szereti), mint a végtelenségig elcsépelt párolt zöldség. Kábé negyven percet kell rászánnunk a délelőttünkből, de a végeredmény ízben és látványban is felér egy posztmodern műalkotással.

Egészen pazar a vasárnapi rántott húshoz.

Tűzdelt karfiol (recept két főre)

  • egy közepes fej karfiol
  • tíz szelet növényi sajt ( ha nem vagytok tejérzékenyek, vegánok, akkor lehet például trappista, edami)
  • húsz dkg sütőtök
  • fél fej vöröshagyma
  • egy fél szál póréhagyma
  • egy deci mandulatejföl (ha nem vagytok tejérzékenyek, vegánok, akkor lehet)
  • öt gerezd fokhagyma
  • egy kávéskanál tárkony
  • egy csipet bors
  • só ízlés szerint
  • egy marék szárított paradicsom a díszítéshez
  • kókuszzsír a sütéshez

Az egész karfiolfejet egy fazék vízben kábé tizenöt percre felteszem főni. Fontos, hogy a víz majdnem teljesen ellepje, mert akkor nem kell a forgatással szórakozni. Közben hosszúkásra  vágom a sütőtököt és a póréhagymát. Megpucolom a vöröshagymát. A mandulatejfölbe belekeverem az összezúzott fokhagymagerezdeket, a tárkonyt, a borsot.

Előmelegítem a sütőt 170 fokra, légkeveréses fokozatra. Egy hőálló tálat kikenek kókuszzsírral, és várom, hogy a karfiol szára olyan puha legyen, hogy bele tudjam bökni a villát. Nem főzöm meg teljesen, nehogy a végén a fej szétessen. A félig főtt karfiolról az azbesztujjaim segítségével levágom a rajtamaradt kis szárat, majd következik a tűzdelés. A sajtszeletekből kis tekercseket formázok, és beledugom a fejbe. Óvatosan belecsúsztatom a sütőtök-és a póréhagyma oszlopokat, illetve a vöröshagyma szeletkéket is. Jól megsózom, majd leöntöm a fokhagymás-tárkonyos tejföllel. Nagyjából fél órát sütöm, és már tálalom is. A tányéron megszórom egy kis szárított paradicsommal, de lehet rá sima olívabogyót is rakni.

A tűzdelt karfiol köretként és főételként is megállja a helyét. Az enyhe csípős utóízével és belsejében olvadozó sajttal igazán színes és érdekes kísérője a fehér húsoknak. Ha "álánátúr" főételként ennétek, akkor érdemes hozzá egy kis joghurtos, (lehet sima is, növényi is) tormás mártogatóst készíteni. Ha nem fontosak annyira a kalóriák, akkor bacont is lehet bele tűzdelni. Mindegy, melyik változatot  csináljátok, a végeredmény szó szerint száz százalék öröm szemnek-szájnak.

Tovább

Tök és póré: túl a barátságon

Egy kisgyerek mellett majdnem minden reggelem olyan, mintha az őskáoszt akarnám erőnek erejével legyőzni. Mondjuk azt szeretem, amikor duruzsol a vízforraló, serceg a kókuszzsír az omlett alatt, és a kicsi ujjak között roppannak a reggeli záróakordjaként járó kekszecskék. A színes-szagos hangok beszippantanak, de az idill csak rövid ideig tart. Miután túl vagyok a "jóreggelt" feketémen, szinte arcul csap a kőkemény valóság.

A serpenyő aljára a férjem odaégette a tojást, a koszos bögrék sorban állnak a pulton, és a padlón szétszóródó morzsákból három hangyaboly jóllakna. Nekiállok, súrolok, seprek, pakolok. Közben csörrennek a fedők, borulnak a fakanalak, és a rend továbbra is egy utópisztikus vágyálomnak tűnik. Mire nagyjából összekapom a konyhát, túl vagyunk a délelőtti meséken és a maratoni tízórain, az óra már tizenegyet üt. Kisebb pánikrohamot kapok, mert délre kéne valami ebédet prezentálnom. Ekkor benézek hűtőbe, ami kishíján pirosan villog az ürességtől. A bolt messze van, a gyerek álmos, én meg lehetek kreatív.

Nah, a mai recept is egy ilyen helyzetben született. Fél órás fitnesz menü, ami bőven túltesz a tök és a póré barátságán.

A hagyma zöld szára díszítésként jól mutat a narancssárga sütőtökön.

Mandulás-pórés-sütőtökös csirkés kuszkusz (recept két főre)

  • fél kiló csirkemell
  • kétszáz gramm kuszkusz
  • egy szál póréhagyma ( a szára is)
  • harminc deka sütőtök
  •  egy deci mandulatejszín (ha nem vagytok tejérzékenyek, akkor lehet sima is)
  • két evőkanál mandula
  • egy késhegynyi fahéj
  • egy evőkanál szerecsendió
  • egy kávéskanál kakukkfű
  • ízlés szerint só, bors
  • a sütéshez kókuszzsír

A durvára vágott pórét egy vokban kókuszzsíron megpirítom. Hozzá dobom a viszonylag kis darabokra szeletelt sütőtököt. (Én nem szoktam előfőzni, vagy elősütni, sokkal egyszerűbb, gyorsabb, ha minden egy serpenyőben készül.) Beleteszem a csirkemelldarabokat, és öt percig együtt sütöm őket. Ezután felöntöm egy deci vízzel, beledobom a mandulát, és hagyom az egészet rotyogni.

Mikor a sütőtök elkezd puhulni (kb. tíz perc), akkor az egészet felöntöm mandulatejföllel, majd belerakom a fűszereket: a kakukkfüvet, a szerecsendiót és fahéjat. Sózom, borsozom. Beleteszem a kuszkuszt, ami egy szempillantás alatt felszívja a pórés-mandulás levet. Alaposan összekeverem az egésszel, majd formás kis adagokban tálalom.

A kakukkfű, a fahéjas szerecsendió és a kuszkusz pazar mód feldobja az amúgy tökegyszerű tökös-pórés csirkét. A receptnek van még egy plusz előnye azoknak, akik nem érzik a mosogatásban a zent: a főzés során egyetlen edényt piszkolunk össze, így újabb értékes perceket lophatunk az amúgy mindig kevésnek tűnő huszonnégy órából.

Tovább

FFF:Finom Fehérrépa Főzelék

Az iskolai menza szörnyszülöttje a finomfőzelék volt. Amikor meghallottam, hogy AZ lesz ebédre, akkor a hideg kétszázhuszas tempóban kezdett rohangálni a hátamon. A „nemzetközi helyzet” az ebédlő előtt csak fokozódott. A gyomrom a kiáramló hipó- és zsírszag érdekes egyvelegétől gombócnyira zsugorodott. Ekkor már tudtam, igazi hős leszek, ha két kanállal bírok enni a tányér tetején úszkáló íztelen sárgarépa-és fehérrépa karikákból és a furcsa vizes-tejfölös-buckákból. Gusztustalan, hiába finomfőzelék  - gondoltam magamban. Elcsipegettem két szelet kenyeret, és a feltétnek nagy jó indulattal nevezhető, rezgő-remegő szafaládét is felajánlottam az osztálytársamnak.

Most, jó pár évvel később, találtam a zöldséges kosár legalján két csokor fehérrépát. Úgy gondoltam, főzök egy finomfőzeléket. Elég alternatívra sikeredett, mivel sem borsó, sem karalábé, sem pedig sárgarépa sem volt otthon.

Ez tényleg finom!

Finom Fehérrépa Főzelék (röviden 3F)

Recept két főre

  • két csokor fehérrépa ( a zöldje is)
  • egy közepes fej vöröshagyma
  • egy evőkanál rizsliszt (paleósok használhatnak pl. nyílgyökérlisztet helyette)
  • egy kávéskanál szerencsendió
  • négy darab egész babérlevél
  • egy csipet cayenne bors
  • ízlés szerint só
  • a sütéshez kókuszzsír

A kókuszzsíron egy kicsit megpirítom a lisztet, majd rádobom az összevágott hagymát. Sűrű kevergetés közben üvegesre sütöm, majd felöntöm fél liter vízzel. Beledobom a felkarikázott fehérrépát, a petrezselyemzöldjét. Mivel a fehérrépa viszonylag gyorsan puhul, ezért gyorsanbeleteszem babérlevet, hogy jól vegye át a főzelék az ízét. Tíz perc főzés után sózok, majd beleszórom a szerencsendiót és a cayenne borsot is.

A kész főzeléket beleteszem egy turmixba, hogy szép, selymes állagot kapjak. Nagyjából három perc mixelés után már tálalom is. A hagyományos vonalat követők nyugodtan süssenek ki hozzá valamilyen húsfélét. A vegák ehetnek hozzá például kívül ropogós, belül szaftos céklafasírtot. Az ínyencek pedig nyugodtan kísérletezhetnek a gyümölcsökkel például almával, szőlővel, amelyek kellemesen kiemelik a fehérrépa robosztus frissességét. Szóval, ki kér belőle?

Tovább
«
12345

fit food challenge

blogavatar

Tündi vagyok. Egy hús-vér, elfoglalt anyuka, aki nem veti meg a finom falatokat. A blogon olyan egészséges paleo és vegán ételeket készítek, amelyek gyorsak, finomak és túllépnek a hagyományos fitnesz salátán.

Kövess bennünket a Facebookon is!

Címkefelhő

adalékanyag (3),allergia (1),alma (6),amaránt (2),anya (2),azelsosprint (1),azelső (1),babakonyha (1),balaton (1),banán (1),banánpalacsinta (1),bonbon (1),bor (1),borsó (1),brokkoli (1),brownie (1),bulikaja (1),challenger (2),chia (1),chia puding (1),chiamag (1),citrom (1),cleankaja (1),csernaszabobandi (1),csirke (4),csirkecomb (1),csokoládé (2),cukormentes (1),cékla (4),céklakrém (1),céklaleves (1),desszert (11),dieta (2),dietas (2),dietas recept (7),diéta (8),diétás (2),diétás desszert (2),diétás recept (4),diétás torta (1),diétás étel (2),dió (3),egytálétel (4),egészséges (2),egészséges desszert (1),egészséges ebéd (1),egészséges recept (4),egészséges édesség (1),egészséges életmód (1),előétel (1),enesazegeszsegugy (1),fasírt (1),fehérrépa (2),fehérrépapüré (1),fogyás (1),fogyástörténet (2),fánk (1),főzelék (4),főzelékfeltét (1),főzés nélkül (1),főétel (1),fűszer (1),garnéla (2),gasztrosztori (1),gluténmentes (81),gluténmentes desszert (1),gomba (2),gyerek (1),gyors (3),gyors desszert (2),gyors ebéd (8),gyors recept (2),gyorsebéd (6),gyömbér (4),gyümülcskenyér (1),hajdina (1),hal (3),harmadik világháború (1),hasfájás (1),hozzátáplálás (1),hús (1),kacsa (2),kalóriaszegény (9),karfiol (3),karácsony (6),keksz (1),keletikonyha (3),kenyér (2),kezdoszakacs (1),kovászos uborka (1),krém (1),krémleves (1),kuszkusz (1),káposzta (2),kókusz (2),kókuszos banán (1),köles (3),köleskeksz (1),kölestorta (1),köret (5),laktozmentes (5),laktózmentes (7),lazac (1),Lecsó (1),lecsó (1),lencse (1),leves (13),levesbetét (1),liba (1),lime (2),liszt (2),lisztmentes (1),logisztika (1),marha (1),meggy (1),menü (5),mind megettük (5),mindenmentes (5),mindmegettük (3),muffin (1),mák (1),mézeskalács (1),nagyon finom (12),nagyonfinom (4),nem hízlal (3),nyári ízek (1),nyúl (1),növényi tej (2),olcsó (1),olcsórecept (1),padlizsán (4),palacsinta (1),paleo (67),paleo desszert (1),paleocsinta (1),paprika (2),paradicsom (5),partikaja (1),paszternák (1),pazarlás (1),petrezselyem (3),pite (1),poharas (1),pohárdesszert (1),pohárkrém (2),praktika (1),pulyka (1),póréhagyma (1),pörkölt (1),quinoa (2),quinoa saláta (1),recept (1),rozmaring (1),rák (1),saláta (2),sertés (1),siker (1),spagetti (1),spenótos csirke (1),szaloncukor (1),szalonna (1),szilva (1),szoptatás (1),(1),sütemény (1),sütésnélkül (1),sütőtök (3),tej (1),tejmentes (71),tojásmentes (1),torna (1),torta (3),tudatos fogyasztás (1),tudatos vásárlás (8),tápiókagyöngy (1),tészta (1),tök (1),tökösmákos (1),túlélés (1),uborka (1),vegán (32),vegán ebéd (2),vegán étel (1),videó (1),vizsprint (1),vörös quinoa (1),who (1),zeller (1),zöldség-gyümölcs (1),zöldségkrém (3),áfonya (1),édesburgonya (1),édeskömény (1),élelmiszer (1),életmód (2),étrend (1),étteremajánló (1),újévi fogadalom (1)